Monday, April 18, 2011

Cara Pemakanan

Dapat info ni dari email...emma yg bagi....
bole di amalkan...



Ada sedikit ilmu yg ingin mungkin bleh dikongsi bersama...rasa ramai yang dah tahu..saja ingatkan kembali detik2 menikmati makanan heheheheheh

Tanpa kita sedo, dalam makanan yg kita makan sehari2, kita tak boleh main balun aje? sebab itulah terjadinya penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit apabila kita telah tua nanti. Apabila kawan2 telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg lain2nya.

Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga. Ustaz Abdullah Mahmood kata, Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari2. apa kata kita ikut diet ini kawan2.

Jangan makan SUSU + DAGING

Jangan makan DAGING + IKAN

Jangan makan IKAN + SUSU

Jangan makan AYAM + SUSU

Jangan makan IKAN + TELUR

Jangan makan IKAN + DAUN SALAD

Jangan makan SUSU + CUKA

Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL

# JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.

# TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.

# JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.

perkataan JANGAN mungkin bleh ditimbang dengan ELAKKAN,
sb mungkin ada yang kata dia makan selama ni ok je..
dalam jangka masa terdekat mgkn kita dok rasa kesan dia
Ianya mungkin ada kesan bila kita sudah tua nanti.

Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.
Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di kuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat
amalan spt:-

-Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

-Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).

-Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang berkenaan.

-Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam) Wassalam...

mgkin perkara di atas biasa sangat doh dengor
tapi mungkin wat panduan dan ilmu yang diulang untuk kebaikan bersama
Sama2lah kita mengamalkannya.......

WallahuA'lam,

"Allah Mengetahui Apa Yang Terbaik"

6 comments:

Amiizaa2001 said...

bgs info nie:)
pemakanan dalam islam...akak ada buku nie:):)

Aku_tulip said...

Assalam Kak...
kak amik la gambar buku ni..letak kat blog...sape penulisnya ngan keluaran sykt apa...
ha a, bagus info ni....kadang kita makan...tak tgk²...lepas ni kena beringat...

Aida Alias said...

kalau nak diikutkan.. ada juga resepi masakan kita ni mencampurkan bahan2 tu bersama kan. ambik sekali sekala tkpe kot.. jgn hari2. apa pun mknn jika dimkn tanpa batasan akan memudaratkan kita..

Aku_tulip said...

ha a..memang pon roha...kadang sesetengah masakan bercampur gak..kena beringat pasal makan ni...

asmaa said...

kak tulip
mohon izin nak share info ni kat blog yer...kak jika ada buku tu...bg taulah blh dpt kat mana...tajuk nyer

Aku_tulip said...

Asma...bole silakan²....bole kita kongsi ngan org lain...

nanti kita tunggu kak mieja..amik gambar buku tu...