Tuesday, November 9, 2010

Menyusukan dan kalsium

Pernah tak dengar org kata...kalau kita menyusukan anak....sebahagian kalsium dlm badan kita kena tarik...aku la tu org yg pernah di beritahu pasal kalsium dan menyusukan....ntah nape aku tak pernah plak search kat internet (sebab tak pernah sakit kat pinggul mcm masa ngandung...gigi tak berdarah seteruk masa ngandung...kuku ku pon tak mengecil macam masa ngandung...jadi aku malas la nk cari info tu...masa ngandung..aku tanya doktor..nape sakit kat pinggul, kuku jadi kecik...dia kata salah satunya kalsium kena tarik - betul ker tidak...aku dengar jer la )

Ok ni aku copy paste dari blog sususihat.com ...aku baru jadi ahli blog ni....ni artikelnya..


Ramai yang menyangkakan ibu yang menyusukan akan mengalami osteoporosis atau reput tulang dalam masa yang singkat. Ini kerana pendapat yang mengatakan susu ibu diperbuat daripada kalsium, ia menyerap kalsium dalam badan ibu dan akhirnya menyebabkan ibu itu kekurangan kalsium.
Ini adalah pendapat yang salah!
Menurut kajian, ibu yang menyusukan anaknya, mengalami 3 kali ganda KURANG risiko daripada wanita yang tidak menyusukan anak dalam me nghadapi osteoporosis. Ini kerana tubuh badan seorang ibu menyusu itu begitu istimewa, ia mempunyai keupayaan untuk menyerap kalsium dengan lebih berkesan daripada mereka yang tidak menyusu. Sekaligu mengurangkan riiko penyakit batu karang.
Indah kan? Penyusuan ibu itu bukan hanya memberi kebaikan kepada anak, tapi juga banyak manfaat kepada ibu. Betapa besarnya kekuasaan Tuhan dan Mah Adilnya Tuhan.

2 comments:

AMIIZAA@Mieja said...

salamssss ila.....rinduuuunya nak baca celoteh ila:):)

anak2 sihat?

Aku_tulip said...

Wa'alaikumsalam....yer ker kak..bz sket kak lately ni...insya'allah ...saya akan sentiasa ap det

alhamdulillah anak² sihat..si ainna baru lepas kena cengkering