Sunday, February 21, 2010

Untuk wanita

Terbaca pesanan ni kat blog asmaa....pada aku sangat berguna...yg pertama tu..selama ni tak pernah aku buat..YA ALLAH..terima kasih diberi kesempatan jumpa ngan artikel ni..dan biasanya bila anak tanya..nape mama tak semayang, tak tau nk cakap apa...sekurang²nya terjumpa artikel ni...aku bole buat sesuatu...utk asmaa..tima kasih bg akak kebenaran amik artikel tu dan letak kat sini. Mudah²an sesapa yg baca..dapat sesuatu yg dapat di manfaatkan...aminnn


6 pesanan khusus untuk wanita


pengisian di hari jumaat yang mulia ini.


Artikel ini diambil dari koleksi artikel myMasjid :oleh ulama muktabar


1. Jaga solat pada awal waktu. Kalau datang haid sekalipun jika tidak dapat solat, kena duduk atas tikar sembahyang supaya anak tidak lihat kita meninggal solat.


2. Hidupkan Bacaan Hadis Nabi saw di rumah dengan keluarga. Dianjur baca Hadis Fadhilat Amal. Ini amalan sahabiah zaman Nabi saw sehingga dari rumah kita keluar anak-anak yg soleh yg mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa dunia/akhirat.


3. Baca Al Quran setiap hari walaupun hanya 8 ayat. Kalau tak mampu nak baca kerana terlalu sibuk, cukup dengan mencium Al Quran dan muhasabah 'Ya Allah, apa dosa saya hingga saya tak dapat nak baca kitab Mu pada hari ini."


4. Mendidik anak secara Islam. Mengajar anak-anak dari kecil bermula dengan doa-doa masnun.Iaitu doa seharian Nabi saw saperti doa tidur, bangun tidur, makan dan sebagainya.


5. Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami. Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga dari syurga untuk wanita yg hidup sederhana. Setiap titisan air masakan dan basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunan kepada Allah swt atas wanita tersebut.


6. Galak suami untuk bermujahadah atas Agama Allah. Seorang isteri yg menggalakan suaminya untuk solat berjemaah di Masjid/Surau akan dapat pahala berjemaah suaminya termasuk solat dia sendiri. Mudahan-mudahan ulasan ringkas ini bermanfaat.Muzakarahlah bersama teman wanita lain supaya hakikat amalan ini masuk dalam hati kita dan mudah nak amalkan.

6 comments:

Aida Alias said...

thanks share aktikel ni..

Aku_tulip said...

sama²

qaseh um masyitah said...

sedihnya..rasa sangat diri ni jauh sangat dari Tuhan

Aku_tulip said...

mudah²an dapat manfaat darinya...utk diri saya juga sebenarnya

haticantik said...

masyallah..terasa diri ni kerdil sangat..

Aku_tulip said...

tu la kan ma...kadang²..bukan kadang, selalu sgt..aku buat yg pertama tu la..