Wednesday, November 4, 2009

stok susu

Aku tak tau nk citer apa.....jadi aku citer susu la....masa aku amik gambar nie stok susu..bole la buat ada² dripada tak ada...hehehe, gambar dah 2 3 hari lepas..ada lebih kurang 120 cawan dadih (6 oz). Syukur...susu aku bukan la semeriah org lain..jadi dapat stok cam nie..ada rasa gumbira sket..tapi kadang risau gak..klu risau sket..susu mcm kureng (kan dah ramai org kata, jgn selalu stress....nanti hormon terganggu...susu juga kena tempiasnya)...setakat nie aku dah stop makan fenugreek tu..klu makan tu susu maintain jer...tapi masalah lain la plak. Badan bau sgt²..sampaikan rambut pon bau fenugreek tu. Pening la sekejap..terbau bau badan sendiri,
sekarang makan habatussauda + cereal (HPA punya barang), nk kata susu tambah byk tu tak juga...


Chest freezer tu mcm nk penoh la plak...."dia" caya tak, peti ais nie boleh penoh ngan susu (bukan nk bangga..peti ais ni kecik jer 115 l, tapi dulu ada org tanya aku, perlu ker peti ais tu), sekarang aku pon baru tau..peti ais tu perlu sgt²...



ni susu dlm chest freezer...sebelah tu susu utk bekalan esok, beku lg

Aku ingat nk link kan blog mengenai susu ibu..tapi ntah bila aku nk buat, blog² tu penulisnya rajin² belaka- ya, mereka memang rajin menulis ilmu mengenai susu ibu kat blog masing², apa yg ada dlm blog tu bole dijadikan panduan, terutama org yg cam aku nie. Ada ala² banyak tak tau pasal susu ibu (echa anak ke 3, baru bole susukan sepenuhnya, setakat ni dah lebih 6 bulan...insya'allah aku teruskan). Untuk tuan punya blog, saya minta izin, link kan blog kalian kat sini. Minta di halalkan segala ilmu yg saya dapat (juga yg nk singgah blog nie), moga kita semua beroleh keberkatan dunia dan akhirat, aminnnn. (susah la nk buat ayat skema ni...hehehe.



6 comments:

asmaa said...

assalamualaikum

salam perkenalan...(rasa mcm pernah kenal kat WMC) yg aktif RE...(betul ker)

rupanya dlm diam akak adalah seorang ibu breastfeeding ye...tahniah

mcm sy gak, anak ke 3 baru leh dpt fully BF pd anak...skrg ank sy dah umur 1thn 4bln...syukur alhamdulillah.

semoga berjaya fully BF pada anak dan semoga allah memberi kekuatan dan mempermudahkan segala urusan hak kepada anak

Aku_tulip said...

asmaa....dulu memang selalu masuk mwc..tapi tak pernah anta gamba pon..malu la akak..bukan pandai pon.

ha.ah..anak no 3 ni baru dapat fully breastfeeding...baru berjaya..

betul tu mudah²an dipermudahkan jalan kita menyusui anak..insya'allah

tima kasih bg sokongan...(jgn tak tau, blog asmaa pon akak jadikan panduan...ada ilmu kat situ..tq very much)

inahani said...

salam..kak...tahniah maseh berjaya meneruskan full bf..sy sokong penuh..hrp2 akn dtg sy pun berjaya apply ..

Aku_tulip said...

inahani..tima kasih bg sokongan.selagi, bole, insya'allah akan teruskan, ya akak doakan inhani juga, tima kasih jenguk blog akak..

Unknown said...

salam..akak tahniah..teruskn usaha...saya puji dgn usaha akak... saya hnya mampu fully bf smpi usia ank 9bln...anak x mau lagi susu bdn lps saya tgglkn dia 3minggu dkt rumah mak tuk keran pi kursus di johor..kebetulan bekalan susu yg saya tgglkn dah hbs...blk jer dt JB anak x mau dah susu badan..sedih sgt2..usaha mcm2..ttp x mau bf....InsyaAllah ank ke3 akn dtg nak fully bf...

Aku_tulip said...

arma...jgn sedih sgt..tak per, sekurang² 6 bulan pertama dpt full..akak ni lg la...dh no 3 ni, baru dapat sepenuhnya..anak yg dulu + fm juga..biar pon dapat menyusukan lama.akak doakan mudah² lepas nie berjaya....insya'allah