Wednesday, August 12, 2009

Chest freezer

Bila aku pikir sampai bila aku nak menumpangkan susu aku kat peti ais umah mak aku, aku pening lalat jap.....ya sampai bila ya (aku beli juga akhir bulan Julai ari tu)....lagi² "dia" tanya...perlu ke chest freezer tu..jawapan ku "tak tau la...mama memang mengharap echa menyusu sepenuhnya selama yg bole, selama yg mungkin"..."dia" kata setahun ada tak...aku kata "mama memang mengharap lebih dr itu" - lebih setahun la....sebenarnya..klu "dia" tak tolong belikan pon tak mengapa..aku nekad..nk kumpul duit sendiri..kena beli juga..hari raya dah nk dekat..paham² je la umah org tua...bila anak² semua berkumpul...peti ais dah mcm peti harta karun..takut plak nanti ada yg mengata...aku kata kat "dia" rasanya memang kena beli ...mama tak nk menyusahkan peti ais umah org lain - biar pon mak sendiri, "dia" mcm tak amik tau...sampai satu pg tu (dia pegang echa)..aku sidai kain baju..

dia : mama klu kita beli chest freezer tu brape rm ek

aku : kenapa

dia : jom kita kira...blanja susu..kita bandingkan ngan beli chest freezer, beli pam, fenugreek mama, krim avent ari tu....

aku : bajet la chest freezer tu dlm rm 600 - tak bole lebih...nanti lari bajet (dan bila org dah ajak aku kira bajet..aku suka, ya aku suka, macam satu pintu yg tak bole aku bukak..tetiba ada org hulur kunci yg karat, tapi bole di pakai...heheheh.. bermakna "dia" nk tolong sket la tu...sket pon tak per.."dia" lain kali to pap la semua....hehehe..mama sayang duit mama la)
pam - rm 219
krim avent - rm 95 (lebih kurang la + kos pos - kat tpt aku tak ada jual)
fenugreek - rm 70 (kos pos, 2 bulan)

total setahun lebih kurang rm 1300

klu aku beli susu - susu hg sedang² elok (hg yg aku mampu la tu...)
950gm rm 45 x 3 tin (paling minimum utk sebulan) = rm rm 135
setahun lebih kurang 1440....ok beza tak jauh...tapi peti ais tu bole juga guna tuk kegunaan lain..tak membazir (cuma bil elektrik tak tau...banyak ker tak)
tu klu echa minum cuma 3 tin sebulan...klu lebih cam abg dia dulu....+ kelebihan susu ibu...bla..bla...bla...

Last² kita org cari gak freezer nie...tapi brand biasa²..itu jer yg ada..dan dlm bajet ..beli kat parit raja juga...cuma 115 liter..tak besar...


susu yg ada kat umah mak..aku dah bwk balik...isi kat sini...yg kat peti ais lg satu...sampai aku buat citer nie..aku tak sempat nk kemas....aku rasa biar la...nantiaku guna sket²..abis gak la tu..cuma makan masa sket la..yg kat chest freezer susu yg baru...jadi tak payah 2 x keja..malasnya aku ini...

2 comments:

D'SHA said...

saya pon menyusu badan...saya nak tanya sikit..email saya yer ainashcdsha@yahoo.com.my sebab tak tahu email akak....

Aku_tulip said...

bole..nanti akak bg....diesha menyusukan jugak ya..tahniah..seronok akak dengar..