Tuesday, June 17, 2008

telah berlalu

dah lama tak tulis kat sini...rindu rasanya..banyak gambar dah amik..tapi tak sempat nak "upload" lagi..
minggu lepas 10/06/2008 (selasa)..emak telah selamat menjalani pembedahan (utk buang rahim)...sedihnya tak terkata (sebelum nie mati²an dia tak nak buang..dia tak nak sekiranya dia mati..dah kurang satu organ) ...petang tu aku jenguk dia kat hospital..keadaannya terlalu lemah (kesan ubat bius blom hilang semua) tapi dia dah sedar...aku tunggu sampai malam...sebelum adik aku gantikan tpt aku...dia haus minta air..tapi tak bole bg lagi..takut muntah (klu muntah, takut efect kat luka pembedahan)..kata doktor yang buat pembedahan tu...rahim emak bengkak..sepatutnya mengecut (dia dah menapous)..cuma nasib emak baik ....bengkak tu blom merebak kat organ yg lain...tu yg buat kami adik beradik bersyukur sangat..sekurang² nya lepas nie..dia cume perlu jaga luka pembedahan..klu la ada organ lain yg bengkak..takut penyakit lain plak yg datang...masa dia kat hosp..tak sempat la nak amik gambar...sebelum pembedahan ..aku nak amik gambar dia..buat kenangan..dia tak bagi..tak tau la kenapa..dia tak bagi aku diam jer la..
petang hari rabu....emak dah bole duduk sket (pembedahan tu dok. buat menegak) tu dia susak sket nak duduk...
petang hari khamis...ubat epidural yg pasang kat belakang dah bukak (pagi khamis)..petangnya getah utk salur kencing plak dah bukak...dia dah bole jalan gi bilik air...
tengahari jumaat (pukul 1.00 ptg) emak balik...seronok...dia dah bole senyum..
sekarang dia ada kat rumah..dah bole gi dapur..dia tak bole duduk diam..takut gak aku..takut luka tu terbukak...dia kata tak la...emak jalan perlahan² jer...aku rasa la..dia dah tak sabar nak menyapu dan mengemas mcm selalu...
bersyukur emak semakin pulih....mudah² cepat sembuh..aminnn...sayang emak...
(bapak jgn risau lagi...insya'allah emak akan pulih tapi makan masa...lepas nie emak bole masakkan bapak mcm selalu...sayang bapak jugak....)

No comments: